- Komisja jest organem kontrolnym, działającym w imieniu i z upoważnienia walnego zebrania członków Stowarzyszenia.
- Komisja rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez walne zebranie członków Stowarzyszenia.
- Wybrani członkowie komisji rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego, pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie mogą też być skazani prawomocnym wyrokiem z winy umyślnej (Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003)
- Walne zebranie członków wybiera z pośród wybranych członków komisji rewizyjnej: przewodniczącego komisji, zastępcę i sekretarza.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków poniżej 3 osób komisja zobowiązana jest uzupełnić swój skład według zasad określonych w statucie.
- Najbliższe Walne zebranie – regulaminowe lub zwołane w tym celu walne nadzwyczajne zatwierdza lub odrzuca dokonane zmiany.
- Członkowie komisji mogą być odwołani na podstawie uchwały walnego w przypadku, gdy:
- nie wywiązują się z obowiązku członka Stowarzyszenia i komisji,
- działają na szkodę Stowarzyszenia.
- Podstawowe kompetencje i obowiązki komisji rewizyjnej:
- kontrolowanie zgodności działań zarządu ze statutem i uchwałami walnego zebrania oraz regulaminem pracy zarządu,
- przeprowadzanie merytorycznej i finansowej kontroli działalności zarządu - co najmniej raz w roku,
- przedstawianie na walnym zebraniu sprawozdań i wniosków dotyczących udzielenia zarządowi absolutorium,
- zwoływanie walnego zebrania sprawozdawczego, w przypadku gdy zarząd nie zwołuje takiego zebrania,
- Komisja rewizyjna wykonuje swoje czynności na posiedzeniach oraz przez swoich członków, którym zleca wykonywanie powierzonych zadań.
- Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący, nie rzadziej, niż raz /dwa razy/ w roku oraz na każde żądanie dwóch członków komisji. O terminie posiedzenia członkowie komisji winni być powiadomieni przynajmniej dwa - trzy tygodnie wcześniej.
- W posiedzeniach komisji mogą brać udział osoby zaproszone przez przewodniczącego.
- Do współpracy i opracowania określonych zagadnień komisja może powołać, za zgodą prezesa zarządu rzeczoznawców lub specjalistów.
- W celu wykonania swych statutowych zadań komisja ma prawo żądać od zarządu, członków i pracowników Stowarzyszenia wszelkich sprawozdań i wyjaśnień, przeglądać księgi, dokumenty i sprawdzać stan majątku Stowarzyszenia.
- Z czynności kontrolnych komisja sporządza protokół zawierający:
- datę i przedmiot kontroli,
- nazwiska osób przeprowadzających kontrolę oraz ewentualnie osób obecnych podczas kontroli,
- wykaz dokumentów, na podstawie których wydano ocenę i wynik kontroli,
- podpisy osób przeprowadzających kontrolę oraz osób obecnych przy kontroli.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości komisja rewizyjna powinna żądać zwołania posiedzenia zarządu celem podjęcia odpowiednich kroków zapobiegających powstawaniu nieprawidłowości i umożliwiających likwidacje szkód.
- Uchwały komisji rewizyjnej są ważne, jeżeli zostały podjęte w obecności co najmniej połowy członków komisji rewizyjnej.
- Uchwały komisji rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego. Głosowania są jawne.
- Zalecenia komisji rewizyjnej mogą być przekazane zarządowi w formie ustnej, w czasie obrad zarządu lub na piśmie. Fakt ten winien być odnotowany w dokumentacji komisji.
- Z każdego posiedzenia i czynności komisji rewizyjnej powinien być sporządzony protokół zawierający podjęte decyzje, uchwały i ustalenia. Protokół podpisują wszyscy obecni członkowie komisji.
- Członkowie komisji pełnią swoją funkcję społecznie.
- Niniejszy regulamin w chodzi w życie z dniem przyjęcia go uchwałą przez walne zebranie członków Stowarzyszenia.
Zarząd Stowarzyszenia